Kawasaki Zephyr topli povjetarac iz mojih snova

Napisao/la iFranko. Posted in Vibela

kawasaki-zephyr-750-04 

Kad sam počela voziti motor svi su mi rekli da ću ja znati kad se pojavi „onaj pravi“, obzirom da sam u to vrijeme bila poprilično uzbuđena i zbunjena samom činjenicom da sam sjela na motor nisam bila sigurna na što misle. Promijenila sam četiri motora i svi su mi bili dragi na svoj način, no neku posebnu vezu nisam osjetila.
Kada sam prvi puta ugledala Zephyra shvatila sam što to znači, bila je to ljubav na prvi pogled. Znala sam da želim takvog. Nije prošlo dugo vremena od toga, a na moju sreću motor je bio u garaži, spreman da se sjednem na njega i krenem. Imala sam leptiriće u trbuh i veliki strah. Nakon par vožnji, upoznali smo jedno drugo i konačno sam dočekala onaj osjećaj da cijeli dan mislim na to kad ću ponovno na vožnju.


Nije čudno da je baš Kawasaki Zephyr moj motor, obzirom da se radi o retro dizajniranom motoru, čije ime znači „Topli zapadni vjetar“. Negdje sam pronašla informaciju da se radi o jednoj od najprodavanijih serija motora. Motori iz Kawasaki Zephyr serije od 1990 do 1998 godine postali su pojam neoklasičnih „naked“ motora.

Kawasaki Zephyr 550

Prvi modeli iz serije  Zephyr 550 i Zephyr 750 predstavljeni su na sajmu IFMA u Kölnu 1990 godine i izazvali oduševljenje kod publike sajma. Misao vodilja prilikom izrade ovih modela bila je napraviti motor sličan nekadašnjem modelu Z1. I sam Shigeki Iwasaki (voditelj razvoja u Kawasakiju) je izjavio da je Zephyr novi Z1.

Kawasaki Z1 01
900 Z1 bio je Kawasakijeva prekretnica 1972. godine. U to vrijeme nije bilo ništa sličnog, Z1 je bio najjači motor, koji se mogao kupiti. Do tada su se japanski proizvođači držali „džentlmenskog dogovora“ da neće izrađivati motore sa više od 750 kubika. Međutim, Kawasaki se odlučio napustiti navedeni dogovor i držati se mota „Veći i jači od drugih“.  Novi motor 900 sa četiri cilindra i 79 KS, trebao je otvoriti jedno sasvim novo poglavlje u povijesti motora.
Nasuprot trendu devedesetih godina,da se moderni motori opreme komponentama visoke tehnologije (npr. aluminijski okviri, vodeno hlađenje, …), Kawaskijevi su se tehničari posvetili osnovnim stvarima. Modeli iz Zephyr serije baziraju se na poznatim zrakom hlađenim DOHC četverocilindričnim agregatima sa GPZ550 i Z650 sa pouzdanom tehnikom sa dva ventila. I sam vozni mehanizam je više konzervativan: dvostruko polirani okviri od čelične cijevi, tele hidraulična vilica i dvije opružne noge. Za ostale bi se dodatke kao što su kromirani instrumenti, široki upravljač, rezervoar u obliku kapljice, te udobno sjedalo sa nezamjenjivom „pačjom trticom“ slobodno moglo pomisliti da dolaze sa Z1.
Kada su Zephyr 550 i  Zephyr 750 1990. godine predstavljeni svijetu na sajmu IFMA, u stručnim su medijima osvanuli naslovi poput „"Back to the Roots", "Samo ono bitno“, „Nosom u vjetru“ i „Čista vožnja motorom“ . Odličan  potez Kawasakija, da staru ideju prebaci u sadašnjost, te da ju upakira u dva retro motora, bila je pun pogodak.
Gotovo 200 kilograma teška 550-ica postojala je u verziji sa 27 konjskih snaga prikladnoj za početnike (od 1994. sa 34 konjske snage) ili sa kompletnom uslugom od 50 konjskih snaga.
Slično proizvedeni Zephyr 750 zadovoljava se sa maksimalne, skromne 72 konjske snage pri 215 kilograma vlastite težine. Skroman zato jer je 1990. godine  u toj klasi zapremnine,  glavni domet bio 100 KS. U pogonu Akashi bili su drugačijeg uvjerenja, odnosno da se  „naked“ motori ne voze punom brzinom po autocesti. Klasični neobloženi motori su motori za one koji žele uživati. Za vozače motora, koji vole dim manjih brzina i koji ne žele slušati buku. Za one koji na zavojitim cestama žive svoju filozofiju motorističke vožnje i koji se na pauzi za kavu raduju klasičnom Zephyr dizajnu. Motor za srce i dušu.

kawasaki-zephyr-1100
Zephyrov recept u potpunosti uspijeva, oba se motora odlično prodaju. Ali Kawasaki ne bi bio Kawasaki, kada ne bi još nešto nadodao. Već krajem 1991. godine, Zephyr obitelj bila je bogatija za još jednog člana, istoimeni 1100. Zapravo je taj 262 kilograma teški „Big-Bike“ legitimni nasljednik legendarnog Z1.  Krase ga skladne vozne karakteristike, stabilna šasija, izvanredne kočnice i snažni pogon sa 93  konjske snage. Big-Bike par excellence, opremljen vrlinama golog, zrakom hlađenog četverocilindričnog motora. Za ljude, koji sami sebi više ništa ne moraju dokazivati. Vrhunska izvedba prava je vrijednost ovog motora, vožnja zavojima sa „lijenim prešaltavanjem“ predstavlja pravu zabavu. Ali putovanje kroz vrijeme tragovima Z1 ima svoju cijenu, tako da je ovaj model bio i najskuplji.
Dok maleni Zephyr ostaje nepromijenjen u ponudi do 1999. godine, kod dvaju velikih sestara Kawasaki dodaje još ponešto. Kod 750-ice konjske snage rastu sa 72 na 76. Neoklasičar se sada kreće na stilski odgovarajućim žičanim kotačima i očarava lakiranjem u dvije boje, sličnim kao kod Z1. I Zephyr1100 od sada ima žičane kotače te je lakiran u čak tri boje. Oba modela ostaju u programu do  1998.

kawasaki-zephyr-750-01
Kao i u slučaju 900 Z1, tako se i oko Zephyr modela već odavno razvilo veliko tržište raznog pribora i tuninga kao i marljiva scena obožavatelja i klubova. Tu sliku odražavaju angažirane web stranice i udruge, Zephyr-susreti, originalni motori, održavani sa puno ljubavi, te maštovite rekonstrukcije. Trio Zephyr je u međuvremenu postao kult, fascinacija jesu njihovi geni: U svakom se Zephyiru nalazi dobar dio Kawasakijeve povijesti, sjećanje na Z1 iz 1972. godine. Istovremeno neoklasičari predstavljaju dokaz, da se svaki trud nagrađuje. Trud da se tu i tamo vrati svojim korijenim.

Moj motor je iz 1991 godine...